درمان افسردگی در خانه

درمان افسردگی در خانه

درمان افسردگی در خانه بدون دارو

درمان خانگی افسردگی و با استفاده از روش های طب سنتی

فهرست مطالب

درمان افسردگی در خانه

افسردگی مانند سایر بیماری‌ها نیاز به درمان دارد و باید به عنوان یک بیماری به آن نگاه کرد. متاسفانه بسیاری از افراد افسردگی را جدی نمی‌گیرند و تصور می‌کنند فرد افسرده به‌راحتی می‌تواند دست از افسردگی بکشد و خود را درمان کند. این باور غلط بسیار خطرناک است و آسیب‌های جبران‌ناپذیری دارد.

بسیاری از روانپزشک‌ها افسردگی را سرماخوردگی روح نامیده‌اند و معتقد هستند اگر درمان آن به تاخیر بیفتد، بیماری سخت‌تر و عمیق‌تر می‌شود.

افسردگی تمام لذت‌های زندگی را از بیمار می‌گیرد و او را گرفتار یاس وناامیدی می‌کند. فرد افسرده دچار احساسات منفی وحشتناکی خواهد شد که او را به سمت انزوا، پرخاشگری و در موارد حاد، خودکشی سوق می‌دهند.

برای پیشگیری از عوارض خطرناک افسردگی لازم است علائم افسردگی را بشناسید و به موقع برای درمان افسردگی در خانه اقدام کنید.

نشانه های افسردگی

افسردگی علائم مشخصی دارد و به راحتی قابل تشخیص است. احساس پوچی، ناراحتی عمیق و درماندگی از مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی هستند.

فرد افسرده همیشه خسته است و به انجام هیچ کاری علاقه ندارد. تفریحات لذت‌بخش، رابطه جنسی، ورزش، غذای مورد علاقه و … برای او هیچ جذابیتی ندارند و تمایلی به انجام آن‌ها از خود نشان نمی‌‌دهد.

افسردگی با اختلالات خلق‌وخو همراه است به‌طوری که بیمار دچار پرخاشگری، کج خلقی و زودرنجی می‌شود و آستانه صبر و تحمل او به شدت پایین می‌آید.

بی خوابی یا پرخوابی، کم‌خوری یا پرخوری، ناامیدی، احساس گناه، احساس بی ارزشی، تند مزاجی، تنهایی، اضطراب، افکار منفی رو به رشد، ‌کاهش میل جنسی، افزایش یا کاهش وزن، خستگی مزمن و بیقراری از نشانه‌های شایع افسردگی هستند که کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

دلایل ابتلا به افسردگی

دلایل مختلفی برای ابتلا به افسردگی وجود دارند که با توجه به آن‌ها می‌توان نسخه‌ای مناسب برای درمان سریع افسردگی بیمار پیچید.

شرایط محیطی و اتفاق‌هایی که برای فرد رخ داده است از مهم‌ترین عوامل ابتلا به افسردگی به شمار می‌آیند.

تجربه فوت اطرافیان، تجربه حوادث وحشتناکی مانند تصادف، زلزله و سیل، تجربه تجاوز جنسی در سنین کودکی و پس از آن، اعتیاد به انواع مواد مخدر، تجربه فقر و ناکامی‌های زندگی شخصی و عواملی از این نوع شانس ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهند.

جالب است بدانید افسردگی یک بیماری ژنتیکی است و می‌تواند از والدین به فرزند انتقال پیدا کند. افسردگی ناشی از ژنتیک ممکن است به‌صورت خاموش در افراد وجود داشته باشد و پس از تجربه شرایط ناگوار محیطی فعال شود.

شخصیت فرد نیز از عوامل موثر در ابتلا به افسردگی است. افرادی که شخصیت منفی و مضطربی دارند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. اعتماد به نفس پایین و درونگرایی بیش از حد، فرد را مستعد ابتلا به افسردگی خواهد کرد.

بعضی از آسیب‌های مغزی می‌توانند باعث افسردگی شوند. هر نوع آسیب و بیماری که تعادل مواد شیمیایی مغز را به هم بزند منجر به افسردگی خواهد شد. مواد مخدر با کاهش یا افزایش مواد شیمیایی مغز از مهم‌ترین عوامل ابتلا به افسردگی یه شمار می‌آیند.

درمان افسردگی در خانه

بسیاری از افراد تمایلی به مراجعه حضوری به روانشناس برای درمان افسردگی ندارند و درمان‌ خانگی افسردگی را ترجیح می‌دهند.

درمان افسردگی در خانه راهکارهای ساده و موثری دارد که با توجه به آن‌ها می‌توان افسردگی را درمان کرد. البته در افسردگی شدید و حاد بهتر است بیمار به‌صورت حضوری به روانپزشک مراجعه کند و از درمان دارویی کمک بگیرد.

اگر شدت افسردگی زیاد نیست یا بیمار در مراحل اولیه افسردگی قرار دارد درمان خانگی افسردگی انتخاب مناسبی است و می‌تواند به او کمک کند.

این درمان‌ها بسیار ساده اما موثر هستند و شامل مصرف بعضی از دمنوش ها و مواد غذایی، درمان افسردگی با گیاهان دارویی، مشاوره غیر حضوری با روانشناس و رفتارهایی در جهت بهبود روحیه بیمار می‌شوند. در ادامه به بررسی روش‌های درمان افسردگی در خانه می‌پردازیم.

استفاده از مشاوره غیرحضوری

همان‌طور که گفتیم افسردگی باعث انزوا و ایجاد میل به تنهایی در افراد می‌شود، بنابراین اکثر افراد مبتلا به افسردگی تمایل ندارند به‌صورت حضوری به روانشناس مراجعه کنند.

پیدا کردن یک روانشناس خوب و باتجربه که به‌صورت غیر‌حضوری با این افراد صحبت کند، بهترین راه برای درمان افسردگی آن‌ها است.

اگر احساس می‌کنید دچار افسردگی شده‌اید و علائم افسردگی را در خود یا اطرافیانتان مشاهده می‌کنید بهتر است قبل از عمیق شدن افسردگی با یک روانشناس حاذق مشورت کنید.

می‌توانید از خدمات پذیرش ۲۴ کمک بگیرید و با مشاوران روانشناسی این مرکز صحبت کنید. یک روانشناس مجرب به شما در تشخیص و درمان افسردگی کمک خواهد کرد.

گفت و گو با روانشناس آنلاین

درمان افسردگی با گیاهان دارویی

تحقیقات نشان داده است بعضی از گیاهان دارویی با افزایش سروتونین مغز به درمان افسردگی کمک می‌کنند. در ادامه به معرفی داروهای گیاهی موثر در درمان افسردگی می‌پردازیم.

زعفران

یکی از معروف‌ترین گیاهان دارویی برای درمان افسردگی کهنه زعفران است که به عنوان گران‌بهاترین ادویه جهان نیز شناخته می‌شود.

زعفران حاوی کامپفرول، کروسین و سافرانال است که خواص ضد افسردگی دارند و با کاهش بازجذب دوپامین و سروتونین مغز به درمان افسردگی کمک می‌کنند.

برای استفاده از خواص نشاط‌آور زعفران می‌توانید از دمکرده آن به‌صورت دمنوش یا شربت زعفران استفاده کنید. مصرف زعفران در دوران بارداری ممنوع است و منجر به سقط جنین می‌شود.

علف چای

علف چای یا گل راعی یکی از گیاهان موثر در درمان افسردگی‌های خفیف است که با افزایش سروتونین به درمان افسردگی کمک می‌کند.

استفاده از دمنوش این گیاه باعث افزایش سروتونین مغز و کاهش اضطراب می‌شود و بافت‌های آسیب دیده عصبی را درمان می‌کند.

این داروی گیاهی با داروهای ضد ایدز، داروی سیکلوسپورین، فلوکستین، داروهای قلبی حاوی دیگوگسین و داروهای مهار کننده MAO تداخل دارویی دارد و نباید همزمان با آن‌ها استفاده شود.

دمنوش علف چای برای درمان افسردگی‌های ملایم داروی مناسبی است در حالی که برای افسردگی‌های شدید توصیه نمی‌شود. گیاهانی مانند زالزالک، جینکوبیلوبا، اسطوخودوس، بابونه، کاوا و سنبل الطیب نیز برای درمان افسردگی در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از مکمل های دارویی برای درمان افسردگی با طب سنتی

کمبود بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن علائمی مشابه با افسردگی ایجاد می‌کند و به اختلالات خلق‌وخو منجر می‌شود.

با استفاده از مکمل‌های دارویی می‌توان ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کرد. برای درمان افسردگی در خانه بهتر است بدن خود را از نظر نیاز به این ویتامین‌ها و مواد معدنی بررسی کنید.

روی

عملکرد صحیح مغز و فعالیت‌های مغزی وابسته به مواد مغذی زیادی مانند روی است. کمبود روی باعث اختلالات رفتاری و افسردگی خواهد شد. تحقیقات نشان داده است استفاده روزانه از مکمل‌های حاوی روی به مدت ۱۲ هفته نقش قابل توجهی در کاهش نشانه‌های افسردگی خواهد داشت. بدن روزانه به ۲۵ میلی‌گرم روی نیاز دارد و تامین آن باعث افزایش اسیدهای چرب امگا۳ و درمان افسردگی خواهد شد.

اسیدهای چرب امگا۳

به دلیل مصرف پایین ماهی‌های حاوی امگا۳ اکثر افراد با کمبود این اسیدهای چرب ضروری مواجه هستند. کمبود امگا۳ شانس ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد و لازم است برای تامین آن از مکمل‌های حاوی امگا۳ استفاده کنید.

فولات

فولات شکلی از ویتامین B9 است که بر فعالیت مغز تاثیر می‌گذارد. کمبود این ویتامین با اختلال در عملکرد مغز شانس ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

برای تامین فولات مورد نیاز بدن می‌توانید از مواد طبیعی مانند لوبیا، عدس، سبزیجات سبز برگ، دانه آفتابگردان و آووکادو استفاده کنید یا از مکمل‌های حاوی فولات کمک بگیرید.

ویتامین دی

مهم‌ترین منبع ویتامین دی نور خورشید است که از راه پوست باعث ذخیره ویتامین دی در بدن می‌شود. اکثر ایرانی‌ها دچار کمبود ویتامین دی هستند و لازم است از مکمل‌های دارویی استفاده کنند.

ویتامین دی در بسیاری از عملکردهای بدن نقش حیاتی دارد و کمبود آن سلامت روحی و جسمی را به خطر می‌اندازد. استفاده از مکمل‌های ویتامین دی به مقدار مناسب، باعث کاهش افسردگی و بی‌حوصلگی می‌شود و اختلالات رفتاری را درمان می‌کند.

استراحت کافی برای درمان افسردگی در خانه

یک اصل مهم برای درمان افسردگی در خانه استراحت و خوابیدن به اندازه کافی است. بدخوابی یا بی‌خوابی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به افسردگی هستند که باعث تشدید افسردگی نیز می‌شوند.

برای درمان سریع افسردگی به اندازه کافی بخوابید و از انجام کارهایی که خواب شما را مختل می‌کند خودداری کنید.

رژیم غذایی سالم برای درمان افسردگی و عصبانیت

یکی از روش‌های درمان افسردگی کهنه مداومت به رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

رژیم غذایی سالم با تامین مواد مورد نیاز بدن به عملکرد صحیح ارگان‌های مختلف بدن کمک می‌کند. استفاده مداوم از غذاهای تازه به ویژه غذاهای گیاهی باعث لطافت روح می‌شود و افسردگی و ناراحتی‌های روحی را برطرف می‌کند.

مصرف زیاد کافئین، مصرف الکل و مشروبات الکی و استعمال دخانیات باعث تشدید افسردگی و اختلالات حاد روحی می‌شوند و ممکن است افکار خودآزاری در فرد افسرده ایجاد کنند.

ورزش روزانه برای درمان افسردگی با طب سنتی

انجام حرکات ورزشی به‌صورت منظم و مداوم از بهترین روش‌های درمان افسردگی در خانه به شمار می‌آید. ورزش روزانه نقش بسیار مفیدی در کاهش اختلالات روحی دارد و باعث کارایی بیشتر سلول‌های مغز خواهد شد.

نیم ساعت پیاده‌روی روزانه یا حرکات سبک ورزشی با افزایش ضربان قلب به افزایش سروتونین کمک می‌کند و باعث درمان افسردگی می‌شود.

درمان افسردگی در خانه با آروماتراپی

آروماتراپی یا رایحه درمانی روشی جدید اما قدیمی برای رفع دردهای جسمی و روحی است. قدمت آروماتراپی به شش هزار سال پیش می‌رسد اما برای مدتی طولانی این روش درمانی فراموش شده بود و در سال‌های اخیر مجددا احیا شده است.

برای درمان افسردگی در خانه با آروماتراپی به روغن‌ها و اسانس‌های گیاهی معطر نیاز داریم. استفاده از روغن‌هایی با خواص ضد افسردگی کمک بیشتری به کسب نتیجه مطلوب می‌کند.

روغن اسطوخودوس، روغن گل سرخ، روغن گل یاس، روغن مریم گلی و اسانس نعناع، اسانس بابونه و اسانس رزماری از رایحه های مفیدی هستند که در آروماتراپی استفاده می‌شوند.

می‌توانید مقدار کمی از این روغن‌ها یا اسانس‌ها را در دستگاه بخور بریزید و در اتاق خود قرار دهید. مقدار بسیار کمی از اسانس را روی پارچه‌ای بریزید و داخل بالشت خود قرار دهید.

لامپ یا شمع‌های آروماتراپی نیز می‌توانند به پخش بهتر اسانس و روغن مورد نظر در فضای اتاق کمک کنند.

در این روش درمانی ذرات بسیار ریز روغن‌های معطر از طریق استنشاق وارد بدن می‌شوند و خواص درمانی خود را به بدن منتقل می‌کنند. آرامش روحی، نشاط درونی و کاهش اضطراب از فواید آروماتراپی هستند که به درمان افسردگی کمک می‌کنند.

درمان بدون دارو افسردگی با ماساژ درمانی

برای درمان افسردگی شدید در زنان و مردان می‌توان از ماساژ درمانی استفاده کرد. ماساژ درمانی باعث آرامش اعصاب می‌شود و تاثیر قابل توجهی در درمان افسردگی دارد.

آزاد شدن بعضی از هورمون‌ها در حین ماساژ درمانی به بهبود روحیه بیمار کمک می‌کند و دردهای جسمانی ناشی از افسردگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

علاوه بر ماساژ درمانی استفاده از طب سوزنی و سنگ‌های گرم نیز باعث آرامش ذهن و کاهش علائم افسردگی خواهد شد.

درمان افسردگی در خانه با صحبت کردن

در سال‌های اخیر سازمان بهداشت جهانی نسبت به افزایش افسردگی در جهان هشدار داده و از مردم تقاضا کرده است که با یکدیگر صحبت کنند. در واقع حرف زدن با دیگران یکی از بهترین روش‌های درمان افسردگی است.

شما مجبور نیستید مشکلات و نگرانی‌هایتان را به تنهایی بر دوش بکشید و بهتر است با اطرافیان خود در مورد هر چیزی که شما را ناراحت می‌کند صحبت کنید.

صحبت‌های رو در رو حتی اگر به حل مشکلات منجر نشود، کمک قابل توجهی به بهبود حال افراد می‌کند و علایم افسردگی را به شدت کاهش می‌دهد.

دوپبنگ کنید

افسردگی باعث کاهش انرژی افراد می‌شود. برای درمان افسردگی در خانه به سراغ کارهایی بروید که باعث افزایش انرژی و حس خوب روحی در شما می‌شوند.

توجه به معنویات، شنیدن موسیقی مورد علاقه، طبیعت‌گردی، خاطره‌نویسی، فعالیت در مراکز خیریه، بازی درمانی، برنامه‌ریزی و تعیین اهداف بلند مدت، خود دوستی و همنوع دوستی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند به کاهش اختلالات روحی و درمان افسردگی کمک کند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

افسردگی بیماری پیش‌رونده‌ای است و لازم است سریع تشخیص داده شود. علائم افسردگی در ابتدا خفیف است و به راحتی درمان می‌شود. اگر دچار اختلالات خواب و بی خوابی هستید، می‌توانید از دکتر بی خوابی در پذیرش۲۴ نوبت حضوری دریافت کنید.

اگر احساس افسردگی می‌کنید بهتر است به جای نادیده گرفتن این موضوع، با کارشناسان آنلاین متخصص روانشناسی پذیرش ۲۴ حرف بزنید تا بیماری را در همین مراحل اولیه درمان کنید. آن‌ها به‌صورت آنلاین و در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند حرف‌های شما را بشنوند و از این سیاه چال ذهن شما را نجات دهند.

فراموش نکنید هر نوع سهل‌انگاری در درمان افسردگی باعث تبدیل افسردگی خفیف به افسردگی شدید خواهد شد و عوارض خطرناکی به همراه دارد.

دریافت مشاوره افسردگی از روانشناس آنلاین

منبع: h ps:www.pazi esh24.comblog

درمان افسردگی در خانه

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب