درس 11 قرآن هشتم

درس 11 قرآن هشتم

جواب فعالیت درس ۱۱ قرآن هشتم؛ صفحه ۱۰۱، ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۰۶، ۱۰۷

جواب فعالیت درس ۱۱ قرآن هشتم؛ صفحه ۱۰۱، ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۰۶، ۱۰۷

گام به گام درس یازدهم قرآن هشتم

گام به گام درس یازدهم قرآن هشتم

انتخاب سریع صفحه :

جواب قرآن هشتم   درس ۱۱ :: سوره ص و زُمَر، پرواز به سوی آسمان

جواب صفحه ۱۰۱ قرآن هشتم

فعالیت ????آیات ۱۷ و ۱۸ سوره زمر را همراه با رمزینه سریع پاسخ بخوانید و ترجمه آنها را در بخش درک و فهم آیات این درس کامل کنید. بر عهده دانش آموز!

تدبر ???? با توجه به آیات به سؤال های زیر پاسخ دهید: ۱- بندگان خردمند خداوند «اولُوا الالباب» چه کسانی هستند؟ جواب: کسانی هستند که: ۱) خدا را به عنوان تنها معبود می‌شناسند و از او اطاعت می‌کنند. ۲) به دنبال بهترین سخن هستند و از آن پیروی می‌کنند.

???? ۲- تفاوت «قول حسن» و «قول اُحسن» چیست؟ آیا باید به هر سخنی گوش داد؟ جواب: تفاوت این دو نوع سخن در این است که قول حسن، صرفاً نیکو و پسندیده است، اما قول احسن، علاوه بر نیکویی، دارای ویژگی‌های دیگری نیز هست. این ویژگی‌ها عبارتند از: صحت و درستی ، مصلحت و سودمندی ، زیبایی و دلنشینی

حفظ ????سه جمله اول این آیات را از حفظ بخوانید. بر عهده دانش آموز!

جواب صفحه ۱۰۳ قرآن هشتم

فعالیت اول ???? جدول زیر را کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.

تبعیّت نکن، راه، هویٰ و هوس، جانشین

فعالیت دوم ???? معنای این ترکیب‌ها و عبارات قرآنی را بنویسید. ۱- یٰداوودُ: ای داوود. ۲- اِنّا جَعَلنٰکَ: قطعاً ما قرار دادیم تو را. ۳- خَلیفَهً فیِ الاَرضِ: جانشین در زمین ۴- فَاحکُم بَینَ النّاسِ بِالحَقِّ: پس حکم کن میان مردم به درستی ۵- وَ لا تَتَّبِعِ الهَویٰ: و پیروی نکن هوی و هوس را. ۶- فَیُضِلَّکَ: پس گمراه می‌کند تو را. ۷- عَن سَبیلِ اللهِ: از را خدا

جواب صفحه ۱۰۴ قرآن هشتم

فعالیت سوم ???? الف) ترجمه آیه ۲۶ سوره «ص» را کامل کنید.

۱- یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَهً فِی الْأَرْضِ  ای داوود قطعاً ما قرار دادیم تو را جانشین در زمین.

۲- فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ  پس حکم کن میان مردم به درستی

۳- وَ لَا تَتَّبِعِ الْهَوَى  و پیروی نکن هوی و هوس را.

۴- فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ  پس گمراه می‌کند تو را از راه خدا.

۵- إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ  قطعاً کسانی که گمراه شدند از راه خدا.

۶- لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ  برایشان عذابی سخت است.

۷- بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ زیرا فراموش کردند روز حساب را

???? ب) در صفحه ۴۵۵ قرآن کریم، خداوند قرآن را کتابی معرفی می‌کند که دارای خیر و برکت بی‌پایان است و از ما می‌خواهد که در آیات آن تدبّر کنیم. این آیه را یافته و آن را همراه با معنا بنویسید. با یاد این آیه سعی کنید که همیشه قرآن را با اندیشه و تدبّر در معنای آیات بخوانید.

خانه های نورانی ????۱- خواندن روزانۀ قرآن کریم: هر روز در خانه یک صفحه از صفحات ۴۵۳ تا ۴۵۸ قرآن کریم را بخوانید. بر عهده دانش آموز!

????  ۲- از صفحه ۴۵۵ قرآن کریم چند ترکیب یا عبارت ساده قرآنی انتخاب و معنا کنید. ۱- عَمِلُوا الصالحات: انجام دادند کارهای خوب را. ۲- قالَ رَب اغفرلی: گفت پرودگارا بیامرز ۳- الذین کَفروا: کسانی که کافر شدند.

جواب صفحه ۱۰۶ قرآن هشتم

فعالیت اول ???? جدول زیر را کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.

سخن، عبادت می‌کنند، هدایت کرد، اجتناب کردند از، تبعیت می‌کنند

فعالیت دوم ???? معنای این ترکیب‌ها و عبارات قرآنی را بنویسید. ۱- اِجتَنَبُوا الطّاغوتَ: دوری کردند از طاغوت (ستمگر سرکش). ۲- اَن یَعبُدوها: که عبادت کنند آن را. ۳- فَنَشِّر عِنادِ: پس بشارت ده بندگان من را. ۴- یَستَمَعونَ القَولَ: می‌شنوند سخن را. ۵- فَیَتَّبِعونَ اَحسَنَهو: پس پیروی می‌کنند بهترین آن را. ۶- هَداهُمُ اللهُ: هدایت کرد آنها را خدا

جواب صفحه ۱۰۷ قرآن هشتم

فعالیت سوم ???? الف) آیات ۱۷ و ۱۸ سوره زمر را معنا کنید.

۱- وَالَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوهَا وَ أَنَابُوا إِلَى اللَّهِ  و کسانی که دوری کردند از طاغوت (ستمگر سرکش) که عبادت کنند آن را ؛ و بازگشت به سوی خدا.

۲- لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ  برای آنها بشارت است. پس بشارت ده بندگان مرا.

۳- الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ  کسانی که می‌شنوند سخن را پس پیروی می‌کنند بهترین آن را

۴- أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ  آنها کسانی هستند که هدایت کرد آنها را خدا. و آنها همان خردمندان هستند.

???? ب) در صفحه ۴۶۲ قرآن کریم آمده است؛ آیا خداوند برای دفاع و حمایت از بنده‌اش کافی نیست؟! این کلامِ قدرت آفرین و امیدبخش را یافته، همراه با معنای آن بنویسید و همیشه آن را به خاطر داشته باشید! 

خانه های نورانی ????۱- خواندن روزانۀ قرآن کریم: هر روز در خانه یک صفحه از صفحات ۴۵۸ تا ۴۶۷ قرآن کریم را بخوانید. بر عهده دانش آموز!

???? ۲- از صفحه ۴۶۲ قرآن کریم چند ترکیب یا عبارت ساده قرآنی را انتخاب و معنا کنید. ۱- فَمَن اْظلَمُ: پس چه کسی ستمکارتر است. ۲- اُولئکَ هُمُ المُتَقُونَ: آنان پرهیزگارنند. ۳- لَهُم ما یَشاءُرنَ: برای آنهاست آنچه بخواهند.

درس 11 قرآن هشتم

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب