تعطیلی آخر هفته

تعطیلی آخر هفته

افزایش تعطیلات آخر هفته در دستور کار مجلس؛ شنبه تعطیل می‌شود یا پنج‌شنبه؟

نورنیوز ـ گروه اقتصاد: حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس امروز اعلام کرد که قرار است ساعات کاری ادارات در هفته از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش یابد و تعطیلی آخر هفته نیز به ۲ روز افزایش یابد؛ تعطیلی روز جمعه قطعی است ولی تعطیلی روز دوم، اینکه پنجشنبه باشد یا شنبه در صحن مجلس تعیین ‌می‌شود.

پیشتر گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفته بود که در سده اخیر جنبش‌های کارگری در جهان در جهت کاهش ساعات کار تلاش‌های مستمری داشته‌اند، اکنون مجلس و دولت مصمم هستند با افزایش تعطیلات هفتگی به ۲ روز در جهت ارتقاء منزلت کارکنان و تقویت کیفیت کار، حضور بیشتر اعضای خانواده در کنار یکدیگر و تقویت خانواده‌محوری در جامعه بر اساس ارزش‌های ایرانی و اسلامی گام بردارند.

از سوی دیگر اقتصاددانان مسائل دیگری نیز پیرامون تعطیلات آخر هفته مطرح می‌کنند از جمله اینکه تعطیلات یک و نیم روزه از ظهر پنجشنبه تا صبح شنبه ایران منجر به کاهش تعاملات تجاری با جهان است، چرا که بسیاری از کشورهای طرف قرارداد تجاری ایران، روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل بوده و این عدم تطبیق سبب شده تا ایران عملا ۳.۵ روز با دنیا ارتباطی نداشته باشد.

از این روست که پیشنهاد تغییر روز تعطیلات آخر هفته از پنج‌شنبه به شنبه نیز مطرح و مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار گرفته است. به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، به دلیل عدم هم‌خوانی تعطیلات آخر هفته ایران با بیش از ۹۰ درصد کشورهای دنیا، ارتباطات تجاری فعالان اقتصادی عملاً ۴ روز در هفته با دنیا قطع است.

به گفته لاهوتی، حتی کشورهای اسلامی مثل ترکیه، سوریه و پاکستان سال‌ها است که تعطیلات پایان هفته خود را به شنبه و یکشنبه منتقل کرده‌اند و به تازگی امارات متحده عربی نیز این هماهنگی تعطیلات را با دنیا انجام داده و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر پیوستن عربستان نیز به این جرگه به گوش می‌رسد.

البته مدت‌هاست که اختلاف نظرهایی نیز  در مورد انتخاب روز پنج‌شنبه یا شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده است. منتقدان، مسائل شرعی را مانع می‌دانند و طراحان می‌گویند هیچ منع شرعی وجود ندارد. حال گزارش کمیسیون اجتماعی در این زمینه نیز به صحن علنی ارجاع شده تا نمایندگان درباره آن تصمیم گیری کنند و اگر به تصویب برسد، اختیار شیوه اجرای آن با دولت خواهد بود. 

تعطیلی آخر هفته

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب