تفسیر آزمایش tsh

تفسیر آزمایش tsh

@co ex :h ps:schema.o g,@ ype:FAQPage,mai E i y:@ ype:Ques io , ame: sh ,accep edA swe :@ ype:A swe , ex : sh (Thy oid s imula i g ho mo e) zw j;.,@ ype:Ques io , ame: TSH ,accep edA swe :@ ype:A swe , ex : sh . . mIU L . .,@ ype:Ques io , ame: ,accep edA swe :@ ype:A swe , ex : zw j; T4 T3 TSH zw j; zw j; zw j; .

سریع پیدا کنید

جواب آزمایش تیروئید نرمال و جدول تفسیر نتیجه آزمایش sh برای تشخیص کم کاری یا پرکاری تیروئید

باید بگویم که آزمایش تیروئید بسیار مهم است. به همین دلیل راهنمایی برای درک و تفسیر نتایج آزمایش تیروئید برای شما تهیه کرده‌ایم. بنابراین اگر حتی فقط کمی نگرانی در مورد بیماری تیروئید دارید، بگذارید همه چیزهایی را که برای دانستن آزمایش تیروئید لازم است برای شما بگوییم.

حتما می‌دانید تیروئید یک غده کوچک پروانه‌ای شکل است که در قسمت جلویی گردن قرار دارد. این غده وظیفه تنظیم متابولیسم و رشد بدن را از طریق ترشح هورمون‌های خاصی بر عهده دارد. اگر این غده به درستی کار نکند می‌تواند باعث ایجاد بیماری کم کاری و یا پر کاری تیروئید در بدن شود.

آزمایش تیروئید نرمال یا همان آزمایش sh برای سنجش میزان هورمون های تیروئید که T3، T4 و کلسیتونین نام دارند، در بدن انجام می شود. جواب آزمایش تیروئید نرمال بر اساس مقدار و میزان این هورمون ها تفسیر می شود.

این هورمون ها با کنترل میزان سوخت و ساز در بدن، عملکرد تمامی اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. در آزمایش تیروئید نرمال علاوه بر T3 و T4 هورمون دیگری هم در نظر گرفته می شود که TSH نام دارد. وظیفه هورمون TSH، کنترل کردن تیروئید می باشد که از غده هیپوفیز ترشح می شود.

خواندن آزمایش تیروئید و جدول تفسیر آزمایش تیروئید

همان طور که در جدول تفسیر آزمایش تیروئید زیر نشان داده شده است علائم TSh و T3 و T4 در خواندن آزمایش تیروئید مهم هستند.

sh چیست (آزمایش sh) و مقدار طبیعی آن چقدر است؟

به آزمایش تیروئید، آزمایش sh (Thy oid s imula i g ho mo e) نیز گفته می شود. کم و یا زیاد بودن sh نشان دهنده این است که تیروئید شما به درستی کار نمی کند، مقدار نرمال هورمون sh بین ۰.۴ تا ۵.۰ mIU L  به شکل عموم و در خانم های باردار این رنج بین ۰.۴ تا ۴ است.

هورمون sh زمانی که میزان هورمون تیروئید در خون شما کم باشد با ترشح بیشتر sh ،تیروئید را برای ترشح بیشتر هورمون تحریک می کند و بالعلکس با افزایش سطح هورمون تیروئید در خون غده هیپوفیز، مقدار هورمون sh کمتری ترشح کرده و به این ترتیب باعث می شود تا غده تیروئید کمتر ترشح داشته باشد.

  sh چیست و آزمایش sh چگونه تفسیر می شود؟

اگر عدد (تی اس اچ) در جواب آزمایش تیروئید نرمال، در بازه ۰.۴ تا ۵.۰ باشد یعنی تیروئید شما مشکلی ندارد و دقت داشته باشید که در برخی آزمایش ها عدد sh و محدوده نرمال آن نیز در جلوی جواب وجود دارد تا به راحتی متوجه شوید آیا sh شما در این محدوده هست یا خیر، و یک نکته دیگر اینکه درست است که sh به عنوان یک سنجش مهم تلقی می شود ولی در مواردی ممکن است sh طبیعی باشد، ولی بازهم مشکلات تیروئید وجود داشته باشد که در چنین شرایطی پزشک به انجام و بررسی دیگر آزمایشات می پردازد که در ادامه خواهم گفت:

T4 (تیروکسین) چیست و رنج طبیعی آن چقدر است؟

هورمونی که تیروئید به مقدار بیشتر تولید می کند، در اصل این یک هورمون تیروئیدی است که به دو صورت در خون وجود دارد، T4 متصل به پروتئین و T4 آزاد، همچنین غده تیروئید تنها مقدار کمی T3 تولید می کند و بیشترین میزان T3 از تبدیل T4 به دست می آید و بر روی بسیاری از عملکرد های بدن تاثیر گذار است.

رنج طبیعی در هورمون T4 بین ۰.۹ تا ۲.۴  نانوگرم در دسی لیتر است.

تیروکسین به عنوان یک هورمون ذخیره استفاده می شود و به تنهایی قادر به تولید انرژی و یا ارائه اکسیژن به سلول نیست، در واقع این هورمون با از دست دادن یک ید تحت شرایط سوخت و سازی در بدن به T3 بدل می شود.

در اکثر موارد آزمایش sh به همراه T4 تجویز می شود، میزان بالای هورمون T4 نشاندهنده این است که غده در حال تولید بیش از حد آن است و پرکاری تیروئید را هشدار می دهد.

مقدار T4 آزاد که در شرایطی و با علائمی خاص لازم است تا این نوع هورمون مورد آزمایش قرار بگیرد، مقدار هورمون T4 آزاد می تواند در تفسیر نتیجه آزمایش تیروئید شما تاثیر گذار باشد.

T3 (هورمون تری‌یدوتیرونین) چیست و رنج طبیعی آن چقدر است؟

هورمون دیگری که تیروئید به میزان کم ترشح می کند و اکثرا از تبدیل T4 به آن تولید می شود T3 نام دارد؛ هورمون T4 به عنوان یک سنجش مهم و اصلی در نظر گرفته می شود ولی اگر TSH شما پائین است و T4در محدوده عادی قرار دارد نگاهی به T3 بیاندازید، اگر T3 بالا بود احتمال پرکاری تیروئید هست.

این هورمون به طور مستقیم بر روی بسیاری از سیستمهای بدن از جمله سیستم سوخت و ساز موثر است، هورمونی که به اصطلاح نقش اصلی را بازی می کند.

رنج عادی در T3 بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ ( g dL) نانوگرم در دسی لیتر است که البته در شرایط مختلف و آزمایشات مختلف قابل تغییر است.

در آزمون T3 سه فاکتور مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند:

T3 یکی از هورمون های فعال تیروئید است که از تبدیل تیروکسین به تری‌یدوتیرونین به دست می آید و سه اندازه گیری که بر روی این هورمون صورت می پذیرد از جمله

T3 کل : این مقدار شامل هر دو نوع T3 است، T3 ای که به پروتئین متصل شده و T3 آزاد

T3 آزاد : به فرم غیرپروتئینی (غیر متصل به پروتئین) اطلاق می شود و فرم فعال این نوع هورمون محسوب می شود.

T3 معکوس : که در واقع یک نوع از هورمون تری یدوتیروئین است که با وجود اتصال به گیرنده های تیروئیدی قادر به فعال کردن آنها نیست.

در مواردی هورمون T4 با وجود پائین بودن هورمون sh در حالت عادی باقی می ماند، به این ترتیب با بررسی T3 به نتیجه می رسیم، در برخی پرکاری های تیروئید میزان T4 در محدوده عادی و میزان T3 بالاتر از حد نرمال است و این حالت می تواند نشان دهنده پرکاری تیروئید باشد.

سطح بالای این هورمون می تواند علامتی برای بیماری خود ایمنی گریوز باشد.

توجه داشته باشید که در اکثر آزمایشگاهها زمانی که جواب آزمایش تیروئید نرمال را به شما می دهند علاوه بر عددی که نشان دهنده هورمون شما در بدنتان است یک رنج عددی طبیعی نیز اعلام می کنند زیرا ممکن است با توجه به شرایط آزمایش و امکانات آزمایشگاه رنج عادی آنها کمی متفاوت باشد، اینکه جواب آزمایش تیروئید نرمال باشد به این معنی است که اعداد اعلام شده شما در محدوده بیان شده باشند، بنابراین به راحتی می توانید خودتان از نتیجه با خبر شوید ولی با اینحال تفسیر آزمایش sh را به پزشک بسپارید.

جواب آزمایش تیروئید در بارداری

در زمان بارداری ممکن است سطح هورمونهای تیروئید تغییر کند و مادر باردار به کم کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا شود این وضعیت یک هشدار و علامت خطر برای جنین است و باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه و آن را برطرف نماید، زیرا عوارض زیادی هست که می تواند بر روی جنین و مادر ایجاد کند.

TSH عادی در بارداری چه عددی است؟

در موارد بسیار زیادی سوالات و کامنت هایی دریافت کردم که نگرانی مادران عزیز را درباره میزان هورمون TSH در بارداری شان نشان می داد، در همین سایت مقالات زیادی را درباره اثرات کم کاری و یا پرکاری تیروئید در بارداری مطرح کرده ایم و این مسئله حاکی از میزان اهمیتی است که هورمون تیروئید در سلامت جنین دارد، علی الخصوص اینکه کاهش رشد جنین در ماه های اول بارداری در اثر کم کاری تیروئید می تواند منجر به عقب افتادگی کودک شود بنابراین این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و مادران گرامی می بایست به محض اینکه قصد بارداری دارند و یا متوجه بارداری شان شده اند سریعا با همکاران متخصص زنان و در عین حال با همکاران متخصص غدد مشورت نمایند و با توجه به شرایطی که این عزیزان مطرح می کنند متوجه سلامت جنین خود باشند.

با این همه در یک بررسی کوتاه و اجمالی باید گفت در خانم های باردار TSH در سه ماهه اول از ۰.۲ – ۳.۹  و در سه ماهه دوم و سوم تا ۴.۱ رنج طبیعی محسوب می شود ولیکن فراموش نکنید مراجعه شما به متخصص زنان و مطرح نمودن شرایطتان با ایشان اهمیت بسیار زیادی دارد.

آزمایش تیروئید در نوزادان

زمانی که نوزادی متولد می شود مقدار این دو هورمون سنجش می شود چرا که کم کاری و یا پرکاری تیروئید در نوزادان اثر سوء زیادی را در رشد آنها می گذارد و باعث می شود تا با اختلالاتی مانند عدم رشد کافی رو به رو شوند.

آزمایش غربالگری تیروئید که در زمان تولد نوزاد از روز سوم تا روز پنجم از خون کف پای نوزاد صورت می گیرد در صورتی که نوزاد دچار مشکلی بوده باشد مرکز بهداشت به والدین اعلام می کند و اگر TSH نوزاد بین ۵ تا ۱۰ باشد آزمایش غربالگری تکرار و اگر بیشتر از ۱۰ باشد باید بسته به نظر پزشک برای درمان اقدام کرد.

در مادرانی که با هیپوتیروئیدی مواجه هستند مصرف دارو بسیار مهم است به این دلیل که از عوارض ممکن، برای کودک جلوگیری شود.

برای سادگی در نتایج یک نمودار از آزمایشات تیروئید را در اینجا آورده ایم، این نمودار به سادگی به تفسیر نتیجه آزمایش تیروئید نرمال می پردازد:

چه زمانی احتیاج به آزمایش TSH هست؟

در صورتی که برخی علائم در شما وجود داشته باشد ممکن است احتیاج به آزمایش تیروئید داشته باشید، علائم پرکاری و یا کم کاری تیروئید عبارتند از:

پرکاری تیروئید

کم کاری تیروئید

برای آزمایش تیروئید ناشتا باشیم!

در مورد ناشتا بودن و یا نبودن در زمان آزمایش تیروئید رفرنس های علمی و گزارشات، مبنی بر این است که نیازی به ناشتا بودن نیست ولیکن آزمایشگاه ها معمولا از بیمار می خواهند که به شکل ناشتا مراجعه کنند و به دلیل اینکه ممکن است در برخی آزمایشات تداخل به وجود بیاید بهتر است به شکل ناشتا مراجعه کنید و باز هم بهتر است صبح زود بروید تا فاصله زیادی بین صبحانه شما در این روز نسبت به روزهای قبل نیافتد و دچار افت فشار نشوید.

مصرف برخی از داروها هم میتواند دقت انجام آزمایش را کاهش دهد. بهتر است از مصرف داروهایی مثل: آمیودارون، دوپامین، لیتیوم، پردنیزول، یدید پتاسیم. یا این حال بدون دستور و تجویز پزشک مصرف خود را قطع نکنید و حتما از پزشک خود مشورت بگیرید.

نتیجه آزمایش تیروئید را چگونه تفسیر کنیم؟

فیزیولوژی طبیعی تیروئید از دید ما و اکثر افراد این است که غده تیروئید قادر به تولید هورمون های T3 و T4 است، ولی این یک قسمت از موضوعات مربوط به هورمون های تیروئید است، سنجش عملکرد این غده بدون در نظر گرفتن هورمون TSH که از هورمون های هیپوفیز و یک هورمون کنترلی است ممکن نیست، در واقع تحریک ترشح هورمون های تیروئید از طریق  این هورمون انجام شده و اضافه شدن یا کم شدن ترشح هورمون TSH در نتایج آزمون موثر است.

آیا نتایج آزمایش تیروئید به تنهایی کافی است؟

از مهمترین آزمایشات تشخیصی در بیماریهای تیروئید آزمایش خون است و در آن میزان هورمونهای T4، T3، TSH و دیگر هورمونها سنجیده می شوند، با این که این روند بخش بزرگی از روند تشخیص و لزومی برای درمان بیماریهای تیروئید است ولی به تنهایی کافی نیست.

پزشک با مقایسه سطح هورمونها می تواند به کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید و یا برخی دیگر از بیماریهای تیروئید مانند تیروئیدیت هاشیموتو و یا بیماری گریوز پی ببرد ولی لازم است تا علت و در نتیجه نحوه درمان را نیز بیابد.

تفسیر نتیجه آزمایش تیروئید کمک می کند تا بیمار راحتتر بیماری خود را مدیریت کند و به این شکل نتایج بهتری از درمان دریافت کند، با این حال در مواردی به غیر از آزمایشات طبیعی و روتین TSH، T4 و T3 لازم است تا فاکتورهای خونی دیگری هم بررسی شوند و نیز اگر جواب شما حاکی از شرایط پرکاری یا کم کاری تیروئید باشد احتمالا لازم است تا تست های تشخیصی دیگری را نیز انجام دهید از جمله سونوگرافی، نمونه برداری و ….

یک نکته مهم در تفسیر نتیجه آزمایش تیروئید:

تفسیر نتایج یک آزمایش تیروئید به تنهایی نمی تواند تشخیص قطعی در یک بیماری تیروئید باشد با اینحال انجام چندین تست از جمله آزمایش خون برای غده تیروئید و غده هیپوفیز و در مواردی سونوگرافی و تصویربرداری تیروئید می تواند کوچکترین مشکل تیروئید را مشخص کند.

شرایط دیگر در تفسیر نتیجه آزمایش تیروئید:

اینکه علت کم کاری و یا پرکاری شما چیست بسته به عوامل مختلفی است، به عنوان مثال پائین بودن میزان هورمون T4 می تواند نشانی برای بیماری غده تیروئید باشد و یا نشانه ای برای غیرعملکردی بودن غده هیپوفیز که تولید T4 را تحریک نمی کند و از آنجایی که غده هیپوفیز هورمون TSH ترشح می کند بالا بودن این هورمون در کنار پائین بودن میزان T4 نشانه ای برای بیماری غده تیروئید است و نه غده هیپوفیز.

اگر هورمون T4 کم باشد و میزان هورمون TSH نیز کم تر از میزان طبیعی باشد نشان دهنده این است که احتمالا غده هیپوفیز در بیماری کم کاری تیروئید شما موثر بوده است و این دقیقا در روال درمان شما تاثیر گذار است، به این علت که غده هیپوفیز کنترل کننده سایر غدد بدن نیز هست و این کمکاری و یا عدم کارایی می تواند بر روی این غدد دیگر از جمله غدد فوق کلیه، بیضه ها و تخمان ها تاثیر بگذارد و همین طور در میزان رشد کودکان موثر است، بنابراین سیر درمان و محل های مورد بررسی متفاوت خواهد بود، از آنجایی که یکی از عوامل شایع در بیماری هیپوفیز وجود توده در آن است، ممکن است نیاز به جراحی و یا درمانهای دیگری برای برطرف کردن این تومور در توده هیپوفیز باشد.

برخی دیگر از آزمایشات تیروئید (رایوایمونواسی)

علاوه بر آزمایشات روتین مانند آزمایش خون برای میزان هورمون ها و آنتی ژن ها در خون روش های دیگری برای سنجش عملکرد تیروئید مطرح می شود، یکی از روش هایی که برای اندازه گیری میزان آنتی‌ژن‌ها در نظر گرفته می شود آزمایش رایوایمونواسی است که دارای حساسیت بالا و ایمنی نسبتا کمتری می باشد، این روش توسط دکتر روزالین یالو و دکتر سولومون برسون ابداع شد و در سال ۱۹۷۷ جایزه نوبل پزشکی را برای این کشف بزرگ دریافت کردند.

کاربران گرامی به این موضوع توجه کنند که تفسیر نهایی آزمایش به عهده پزشک شماست و این مقاله جهت دانش شما و همچنین مدیریت بهتر در بیماریتان گردآوری شده است.

۴ ۵. ۲۱

به عنوان اولین نفر رای دهید!

دکتر حجت ابراهیمی نیک

فلوشیپ فوق تخصصی رادیولوژی مداخله ای، متخصص رادیولوژی

عضو هیئت مدیره موسسه سونوگرافی تیراد

طی دوره های آموزشی در کشورهای چین، کره جنوبی، آلمان و ایتالیا در زمینه درمان بیماریهای تیروئید با کمک روشهای کمتر تهاجمی

اولین پزشک ایرانی که موفق به درمان توه های تیروئیدی به روش آر اف در ایران شدند.

تفسیر آزمایش tsh

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب