اچ پی وی چیست

اچ پی وی چیست

عفونی

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

HPV یک عفونت ویروسی است که معمولاً باعث رشد غیرطبیعی پوست یا غشای مخاطی و بروز زگیل می‌شود. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد. برخی از انواع عفونت‌های HPV باعث ایجاد زگیل می‌شوند و برخی می‌توانند انواع مختلفی از سرطان را ایجاد کنند.

اکثر عفونت‌های HPV منجر به سرطان نمی‌شوند، اما برخی از انواع HPV تناسلی می‌توانند باعث سرطان دهانه رحم (قسمت پایینی رحم) شوند. انواع دیگر سرطان‌ها، از جمله سرطان‌های مقعد، آلت تناسلی، واژن، فرج و قسمت پشت گلو (اوروفارنکس)، نیز با عفونت HPV مرتبط هستند.

این عفونت‌ها اغلب از طریق تماس جنسی یا سایر تماس‌های پوستی منتقل می‌شوند. واکسن‌ها می‌توانند به محافظت در برابر سویه‌های HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم می‌شوند، کمک کنند.

علائم عفونت HPV چیست؟

در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن می‌تواند عفونت HPV را قبل از ایجاد زگیل از بین ببرد. هنگامی که زگیل ظاهر می‎شود، بسته به نوع HPV، ظاهر آن متفاوت است: زگیل ناحیه تناسلی. به شکل برجستگی‌های کوچک شبیه گل کلم یا برآمدگی‌های ریز ظاهر می‌شوند. در زنان، زگیل تناسلی بیشتر در ناحیه فرج ظاهر می‌شود، اما می‌تواند در نزدیکی مقعد، دهانه رحم یا واژن نیز ایجاد شود.

در مردان، زگیل تناسلی روی آلت تناسلی و کیسه بیضه یا اطراف مقعد ظاهر می‌شود. زگیل تناسلی به ندرت باعث ناراحتی یا درد می‌شود، اگرچه ممکن است گاهی خارش داشته باشد یا حساس شود.

زگیل‌های معمولی. این زگیل‌ها به صورت برآمدگی‌های خشن و برجسته معمولاً روی دست‌ها و انگشتان ایجاد می‌شوند. در بیشتر موارد، زگیل‌های معمولی تنها ظاهری ناخوشایند دارند، اما در بعضی موارد می‌توانند دردناک یا مستعد آسیب یا خونریزی باشند.

زگیل کف پا. این ضایعات، زگیل‌های سخت و دانه دانه‌ای هستند که معمولا در پاشنه‌ یا کف پا ظاهر می‌شوند. این زگیل‌ها ممکن است باعث احساس ناراحتی شوند. زگیل‌های مسطح. این زگیل‌ها ضایعاتی با سطح صاف یا کمی برجسته هستند. آنها می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند، اما معمولا روی صورت کودکان، در ناحیه رویش ریش مردان و روی پاهای زنان ظاهر می‌شوند.

سرطان دهانه رحم

تقریباً همه سرطان‌های دهانه رحم به دلیل عفونت‌های HPV ایجاد می‌شوند، اما ممکن است سرطان دهانه رحم ۲۰ سال یا بیشتر پس از عفونت HPV ایجاد شود.

عفونت HPV و سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه معمولاً علائم قابل توجهی ایجاد نمی‌کنند. واکسینه شدن در برابر عفونت HPV بهترین راه محافظت از خود در برابر سرطان دهانه رحم است.

از آنجایی که سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی‌کند، ضروری است که زنان به طور منظم آزمایش‌های غربالگری (پاپ اسمیر) را برای تشخیص هرگونه تغییر پیش‌سرطانی در دهانه رحم، انجام دهند.

راه‌های انتقال HPV

عفونت HPV زمانی رخ می‌دهد که ویروس از طریق بریدگی، ساییدگی یا پارگی‌های کوچک روی پوست وارد بدن شود. ویروس عمدتاً از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود.

عفونت های HPV تناسلی از طریق رابطه جنسی و سایر تماس‌های پوستی در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند. برخی از عفونت‌های HPV منجر به ضایعات دهانی یا دستگاه تنفسی فوقانی از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل می‌شوند.

اگر باردار باشیم و زگیل تناسلی ناشی ازعفونت HPV داشته باشیم، ممکن است فرزند ما نیز به این عفونت مبتلا شود. در موارد نادری، عفونت ممکن است باعث رشد توده‌های غیرسرطانی در حنجره نوزاد شود.

زگیل‌ها مسری هستند. تماس مستقیم با زگیل می‌تواند باعث سرایت آنها شود. همچنین تماس با وسایلی که فرد مبتلا به زگیل لمس کرده باشد نیز میتواند باعث ابتلا ‌شود.

عوامل خطر ابتلا به HPV

HPV یک عفونت‌ شایع است. عوامل خطر آلودگی به عفونت HPV عبارتند از:

عوارض عفونت HPV

پیشگیری از HPV

زگیل‌های معمولی

پیشگیری از سویه‌هایی از HPV که باعث زگیل‌های معمولی می‌شوند، دشوار است. اگر زگیل معمولی داشته باشیم، می‌توانیم با پرهیز از دستکاری زگیل از گسترش عفونت و ایجاد زگیل‌های جدید جلوگیری کنیم.

زگیل کف پا

برای کاهش خطر ابتلا به سویه‌هایی از HPV که باعث زگیل کف پا می‌شوند، بهتر است در مکان‌های عمومی پابرهنه راه نرویم.

زگیل ناحیه تناسلی

رعایت نکات زیر می‌توانند در کاهش خطر ابتلا به زگیل تناسلی و سایر ضایعات تناسلی مرتبط با HPV موثر باشند:

واکسن HPV

واکسن HPV برای همه نوجوانان (پسران و دختران) در سن 11 یا 12 سالگی توصیه می‌شود، هرچند می‌توانیم از سن 9 سالگی نیز این واکسن را تزریق کنیم. تعداد دوز واکسن HPV بستگی به سن و وضعیت سلامت سیستم ایمنی ما دارد:

بهتر است سعی کنیم تمام دوزهای توصیه شده را دریافت کنیم. اگر یک دوز را فراموش کردیم، بهتر است در مورد اینکه آیا به دوز اضافی نیاز داریم یا نه، با پزشک خود مشورت کنیم.

در هر سنی، داشتن یک شریک جنسی جدید یک عامل خطر برای ابتلا به عفونت جدید HPV است. افرادی که در یک رابطه طولانی مدت و تک همسری هستند، به احتمال زیاد به عفونت HPV جدید مبتلا نمی‌شوند.

تشخیص HPV

اکثر افراد مبتلا به HPV نمی‌دانند که به این عفونت مبتلا هستند. آنها هرگز علائم یا مشکلات سلامتی ناشی از این عفونت را بروز نمی‌دهند. برخی از افراد با ابتلا به زگیل تناسلی متوجه می‌شوند که آلوده به HPV بوده‌اند. زنان ممکن است با دریافت نتیجه غیرطبیعی تست پاپ اسمیر متوجه ابتلا به HPV شوند. برخی ممکن است تنها زمانی متوجه شوند که دچار عوارض جدی‌تر HPV مانند سرطان شده باشند.

آزمایش‌هایی بر روی سلول‌های دهانه رحم پس از تست پاپ اسمیر انجام می‌شوند، که می‌توانند DNA انواع پرخطر HPV را که با سرطان‌های تناسلی مرتبط هستند، شناسایی کنند. این آزمایش‌ها برای غربالگری زنان بالاتر از 30 سال استفاده می‌شوند.

درمان HPV

در صورت ابتلا به HPV، در حال حاضر دارویی برای درمان آن در دسترس نیست.

اگر عفونت HPV منجر به مشکلات جدی‌تری شود، پزشک در مورد گزینه‌های درمانی تصمیم‌گیری می‌کند.

زنانی که به طور معمول آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌دهند، می‌توانند قبل از ایجاد سرطان پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام دهند. باید به خاطر داشته باشیم که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

منابع: Ce e s of Disease Co ol a d P eve io Mayo Cli ic Up o Da e Up o Da e

IR-0823-ABD-8523-AS

درباره‌ی این محتوا سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نام

ایمیل

دیدگاه *

اچ پی وی چیست

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب